مهم ترین عللی که در شکل گیری ناهنجاری ها و تغییر شکل های جسمانی دخالت دارند را می توان به 12  قسمت تقسیم کرد:

وراثت یا اختلالات ژنتیکی، حوادث و بیماری ها، افزایش وزن، قد بلند، افزایش سن، عادات نامناسب و تجهیزات غیر استاندارد و پوشاک نامناسب من جمله مهم ترین علل بروز این ناهنجاری ها هستند.

کم تحرکی یا فقر تحرکی، خصوصیات شخصیتی و روحی روانی اشخاص، سوءتغذیه ، شغل و وضعیت های ثابت بدنی و فرهنگ و آداب و سنن از دیگر علل بروز ناهنجاری های جسمانی هستند.

بعضی از این عوامل دست انسان نیست ولی عللی که به رفتار فرد بستگس دارد باید تلاش شود که با تغییر آنها از بروز این ناهنجاری ها جلوگیری کند.برای اینکه چنین وضعیتی داشته باشیم، میزان انعطاف پذیری در حد مطلوبی باشد، دامنه حرکتی مفاصل و قدرت عضلانی نیز در حد کافی باشد و هماهنگی خوبی بین عضلات وجود داشته باشد.

انتقال وزن به طور مناسب صورت میگیرد، کار عضلانی کاهش می یابد، فعالیت زاحت تر و بهتر انجام میشود ، خستگی دیر تر ظاهر میشود و صدمات مفصلی و رباطی کاهش می یابد.

 

وضعیت های مناسب بدن

هنگامی که وضعیت بدن شما در حالت مناسب باشد:

از مشکلات کمر درد و دردهای عضلانی جلوگیری می کند.

در دراز مدت بر روی دستگاه گوارش، تنفس، عضلات، رباط ها و استخوان های بدن تاثیر می گذارد.

اعضاء حیاتی بدن در مکان صحیح قرار دارند.

عملکرد طبیعی دستگاه عصبی شما بهتر صورت می پذیرد

هنگام نشستن ، ایستادن،خوابیدن، کمترین فشار و استرس روی عضلات پشتیبان و رباط های بدن شما اعمال می گردد .

وضعیت ستون فقرات شما در حالت استراحت خنثی است.

 

ناهنجاری های قامتی

از وضعیت نادرست بدن که منجر به ناهنجاری های قامتی افراد می شود میتوان به عوامل زیر اشاره کرد:

سوانح و مصدومیت ها

اضافه وزن و چاقی

تکیه گاه نامناسب در هنگام خواب

مشکلات بینایی

عدات بد نشستن، بد ایستادن، بد خوابیدن

عضلات ضعیف و انعطاف ناپذیر

 

ستون فقرات

مهمترین قسمت بدن که نقش بسزایی در داشتن وضعیت صحیح بدن ایفا می کند ستون فقرات می باشد. ستون فقرات شما دارای قوس های طبیعی است که آنها را در وضعیت طبیعی خودشان همواره حفظ کرد.

 

کمر درد

کمرد درد پس از سرماخوردگی شایع ترین علت مراجعه بیماران به پزشک می باشد و 80 درصد مردم در طول زندگیشان حداقل برای یک بار کمر درد را تجربه کرده اند. کمر درد می تواند از یک طرف علامت کششی ساده عضلانی باشد و از طرف دیگر نشان دهنده وجود یک بد خیمی در قسمتی از بدن که به ساختمان ستون فقرات دست اندازی کرده .به طور کلی رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر شایع ترین علت های کمر دردهاست.
 

 

 

 

در مورد ورزش های مناسب برای کمر درد می توان به ورزش سبک قدیم مثل قدم زدن، شنا کردن و راه رفتن درآب برای درد های کمر بسیار مناسب می باشند. ورزش های اصلاحی مانند به پشت خوابیده و تک تک زانوها را به سینه بچسبانیم البته یک پا به صورت کشیده روی زمین باشد.

هردو زانو به سینه چسبیده . به پشت خوابیده و هر دو پا را مستقیم به طرف بالا بیاورند. باز کردن پاها از هم وقتی که به یک شانه خوابیده اید.به پشت خوابیده و کمر و پشت را به زمین بچسبانیم.

 

پشت گرد( کیفوزیس)

افزایش غیر طبیعی قوس پشتی کمر بدن شایع ترین ضعف در وضعیت کمر است که بازوها و شانه ها به وسیله انقباض مداوم عضلات بین دنده ای و سینه ای کوچک و بزرگ جلو نگه داشته می شود.در حالیکه عضلات ذوزنقه ای ، متوازی الاضلاع و گوشه ای برای فراهم کردن حرکت کتف به طرف جلو شل می گردد. این عمل باعث می شود عضلات قدامی کوتاه شده و عضلات خلفی کشیده شود.

 

 

برای درمان این عارضه بایستی به تقویت عضلات پشت و شانه ها مانند عضله راست ، ستون فقرات، عضله ذوزنقه ای ، عضله متوازی الاضلاع و نیز کشش عضلات سینه ای بین دنده ای و دندانه ای قدامی اقدام نمود.

که می توان با انجام مداوم حرکات اصلاحی به نتایج مفید زیر رسید:

افزایش حجم تنفسی

رفع سردردهای ناشی از کمبود اکسیژن

رفع یبوست و غشی ناشی از کمبود اکسیژن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پشت کج(اسکولیوز)

هرگونه تغییر شکل و انحراف ستون فقرات به یک سمت بدن(چپ یا راست) که به دلیل آن ضعف عضلات تنه باشد را پشت کج می نامند. در این ناهنجاری ها ضعف عضلات یک سمت تنه ضعیف تر از سمت دیگر می باشد و همین مسئله باعث کج شدن بدن به سمت عضلات قوی تر می گردد.

 

عوامل ایجاد کننده این عارضه:

حمل اشیاء در یک طرف بدن

لم دادن در هنگام نشستن به یک سمت

ایستادن برروی یک سمت بدن و در نتیجه ضعف و کوتاهی عضلات یک سمت بدن باعث بروز این عارضه می شود و همچنین عوامل ارثی و مادر زادی که در این مورد می بایست به پزشک ارتوپد مراجعه شود.

 

درمان پشت کج

هماهنگی عضلات و ایجاد جنبش پذیری در ستون مهره ها از طریق تمریناتی که ستون فقرات را به جلو و عقب و پهلوها به حرکت در آورد.

کشش عضلات راست کننده ستون مهره ها و عضلات مایلی شکم که در اثر کج شدن ستون مهره ها کوتاه شده اند.

تقویت عضلات پشت و تنه و توسعه قابلیت ارتجاعی آنها

 

با انجام مداوم حرکات اصلاحی نتایج ذیل به دست می آید:

کاهش درد در ستون فقرات

افزایش دامنه تحرک ستون فقرات

جلوگیری از تغییر شکل ستون فقرات شکل ستون فقرات و قفسه سینه

بهبود و اختلالات سیستم قلبی، ریوی

 

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید