این سوال که چگونه میتوان چربی از دست داد و عضله به دست آورد تقریبا در قلب هر فعالیت تناسب اندام قرار دارد.قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که برای دستیابی به هر دو به طور همزمان چه کارهایی باید انجام دهیم، به درک مکانیسم های مربوطه کمک می کنیم. کاهش وزن و کاهش چربی بدن نتیجه ایجاد کمبود انرژی در بدن است.

به عبارت دیگر، زمانی که ما کالری کمتری نسبت به مصرف انرژی دریافت می کنیم، ذخایر چربی ذخیره شده خود را کاهش می دهد و لاغرتر می شویم. افزایش عضله و افزایش وزن نتیجه مازاد انرژی است. این بدان معناست که ما بیشتر از آنکه بدنمان را بداخلاق میکنیم ، می خوریم، اما به اندازه کافی تمرین میکنیم تا بدن از انرژی اضافی برای ترمیم فیبر عضلانی و ساخت فیبر جدید استفاده کند.

از آنجایی که انرژی بسیار مهم است که چه اتفاقی برای بدن می افتد نه تنها به میزان کالری دریافتی بلکه به نوع کالن و زمان مصرف بستگی دارد.

مطالعات نشان داده است که ورزشکارانی که شدت تمرین خود را افزایش می دهند اما میزان کلی کالن دریافتی خود را ثابت نگه می دارند وزن بدن خود را حفظ می کنند اما ترکیب بدن خود را تغییر می دهند، چربی بدن خود را از دست می دهند و توده عضلانی را افزایش می دهند. همین منطق برای به دست آوردن عضله در حین از دست دادن چربی صدق می کند. به جای ثابت نگه داشتن کالری دریافتی و افزایش شدت ورزش، هر دو را افزایش می دهیم.اما به جای اینکه بدن را با کالری های اضافی پر کنیم، زمانی که بدن به این میزان زیاد است، که در این صورت بیشتر به عنوان چربی ذخیره میشود، انرژی دریافتی خود را با نیازهای ترمیم و رشد ماهیچه های بدن هماهنگ می کنیم.

از نظر علمی، این بدان معناست که ما میتوانیم یک وعده غذایی سبک و عمدتا پروتئینی در طول روز بخوریم، زمانی که ممکن است زیاد فعال نباشیم و سپس فقط بعد از پایان تمرین روزانه، یک وعده غذایی مردانه و کربوهیدرات بخوریم. اولین وعده غذایی انرژی را به آرامی آزاد می کند، فرایند های بدن ما را کنترل می کند و انرژی کافی برای عملکرد بدن ما فراهم می کند بدون اینکه هیچ هشداری ایجاد کند که می تواند باعث کاهش سرعت مصرف انرژی یا ذخیره چربی شود.وعده غذایی دوم فراهم می کند.

 

 

بدن با انرژی لازم برای ترمیم سلول های عضلانی آسب دیده در اثر تمرین و ساخت سلول های جدید برای جبران قدرت مورد نیاز ما.به این مرحله انطباق می گویند که در آن بدن تصمیم میگیرد عضله بسازد زیار فکر می کند برای رویارویی با نیازهای روتین های فیزیکی ما لازم است. وعده غذایی بعد از تمرین می تواند سرشار از کربوهیدرات و همچنین پروتئین باشد.

 

با عضله سازی چگونه چربی از بین می رود؟

تا کنون این فرایند کسری انرژی ایجاد نکرده است که بتواند چربی را مصرف کند، اما آنچه بعد اتفاق می افتد دقیقا همین کار را انجام می دهد. کمبود انرژی که باعث میشود بدن در ذخایر چربی خود حفر کند و از آنها استفاده کند و درصد چربی بدن را کاهش دهد، تنها زمانی رخ می دهد که فاصله کافی بین آخرین وعده غذایی در روز و اولین وعده غذایی وجود داشته باشد. اینکه این فاصله چقدر باید باشد به عوامل متعددی بستگی دارد:

فیزیولوژی، سن، جنس و مقدار موجود ماهیچه ای که قبلا ساخته شده است.

 

برخی از بدنسازان بین آخرین وعده غذایی خود تا اولین وعده غذایی روز بعد 12 یا 16 ساعت فاصله می گذارند. در این مدت آنها چیزی نمی خورند و اولین وعده غذایی در روز کم کربوهیدرات است.  در طول این بازه زمانی ، بدن تمام انرژی را که در آخرین وعده غذایی دریافت کرده است مصرف می کند (که به توضیح گزینه های  پیتزا و بستنی کمک می کند) تا خود را ترمیم کند و عضله بیشتری بسازد و پس از اتمام آن، ذخایر چربی را حفاری کند .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید